16 februari 2011

Tuinbroek

Dungarees voor Thor

'Ola, hier zijn de grote werken bezig. Das zekerst 20 jaar geleden dat ik dat nog zag.' dixit mijnheer den treinconducteur toen de salopette nog op de naalden stak.

Dungarees voor Thor

En 't waren inderdaad 'grote' werken. Wanneer de trein ongeveer de enige plaats is waar je rustig wat toeren breit dan duurt het voor een parttimer wel even voor zoiets af is. Twee maanden geleden begon ik aan het eerste echte kledingstuk. Toen enkele te korte broeken de plotselinge groeischeut van Thor aankondigden, panikeerde ik wel even. Gisteravond werd daarom uitzonderlijk gewijd aan de laatste steken van de salopette, aka de tuinbroek.

Na het wijze advies dat een deftige assemblage alles is bij een breiwerk, wou ik het geheel proper afwerken met de matrassteek. Ik onderschatte zwaar hoeveel tijd daarin kroop. Ik ben zeker anderhalf uur bezig geweest met beide zijnaden en binnenbeennaden.

Dungarees voor Thor

Het patroon is er ééntje van Citronille dat ik bij Julija kocht. Ik vond daar ook de groene wol. Het patroon gaat tot 12 maanden, een 80 dus. Ik had een 86 nodig dus kwam er wat geredeneer aan te pas. Ik twijfelde wel wat of een patroon voor een baby bedoeld ook mijn peuter zou staan. Maar zeg nu zelf, is hij nu niet om op te vreten?

Dungarees voor Thor

38 opmerkingen:

  1. Hij ziet er fantastisch uit, goed gedaan! Wat een gekke treinconducteur, er wordt nochtans nogal wat gebreid op de trein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh super Sharon!!! Beeldig! En de knoopjes zijn perfect! Voor een peutertje is het zowaar nog schattiger dan voor een baby.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superschattig!
    En ik bewonder je vlijtigheid jong...:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik neem hem zo mee naar huis, die kleine van U.
    Om op te vreten. Mens ik zou niet weten hoe ik daar moet aan beginnen. Jij bent toch op alle markten thuis, en op allemaal met dezelfde perfectie.
    Schitterend.
    En welke vrolijke schoentjes bespeur ik daar?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ongelofelijk prachtig!!! (en als ge dat dichtmaken niet graag doet, kunt ge volgende keer op rondbreinaalden breien, dan heb je geen naden meer te dichten!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke broek! Ik ga er ook eentje maken, hoop dat die net zo mooi wordt (broek dan hè, kinders heb ik al ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Sigrid: LOL!

    @Patricia: Ik zie dat dus echt zo weinig mensen doen hé. En als ik er dan één spot dan voel ik direct een band :-).

    @Polkadotjes: Aap.Noot.Mies !

    @Vicarno's mama: brei je dan van den eerste keer beide delen van het patroon? Lijkt me wel een gedoe om te bedenken hoe ik dat moet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Om op te vreten, inderdaad. Zeker met dat pamperpoepke in de lucht!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. GE-WEL-DIG! Jammer dat ik geen peuters meer heb, want ik zou weten wat te swappen.

    En hier ook steeds vreemde blikken als ik mijn naaigerief bovenhaal op de trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Kir: wat naai jij wel met de hand dan(?) op de trein?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Waaw, prachtig! Ik sta vicarno's mama bij in de tip van rondbreinaalden, want ik heb een grondige hekel aan naden toenaaien. Op ravelry staan er massa's (gratis) patroontjes voor rondbreiwerkjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. natuurlijk met de hand, ik ga mijn naaimachine niet meesleuren op de trein, tram en bus :-)
    Vooral speldjes, maar ook vaak knuffels die dichtgenaaid worden of ronde naden om in te knippen (en dan liggen er dus overal stoffen minidriehoekjes in de coupé)
    Gisteren bemachtigde ik een plaatsje met tafel en zat ik de foto's van het stiksel te bewerken op mijn laptop. De dame naast mij kon haar ogen niet geloven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hemeltje. Wat een bewondering voor jouw werk!
    Dat ventje is zo snoezig, zeg! Als Mama P hem nog niet meeheeft, dan ben ik kandidaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw!
    Knap, daar moet nogal wat werk inzitten... Het staat hem heel schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Héél mooi (zowel de zoon als de salopet)!
    En breien met rondbreinaalden bespaart je inderdaad veel assemblagewerk én nerveus naaldengetik.

    En ik brei en haak ook op de trein, hoor! Meestal zijn het oudere dames die me daarover aanspreken, maar de meeste reacties zijn heel positief!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mo kijkt hier! Zo een zalig pakske met zo een leuk ventje in!
    Echt supertof!
    Je bent echt onovertreffelijk he, wat betreft "van alle markten thuis"! En ook van "netjes en perfect" :).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zoals ik al zei : überschattig! Niet te doen, jong. Pfwiet vol bewondering.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ma zo lief! Ne mens zou kinderen willen blijven kopen alleen al voor die schattige baby/peuterspullen die ondertussen te klein zijn voor de kinderen die 'k al heb :-) 't Is gewoon perfect.
    @mama P. en Griet: Toch mee oppassen hoor, met dat meepakken van die kinderen altijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh! Ge gaat uwe kleinen toch niet in de tuin laten spelen met die oooh tuinbroek??!?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Echt zo schattig! En mooi gemaakt. Spijtig dat ik geen baby / peuters meer heb. Misschien moet ik mij toch maar eens aan broekjes wagen als geboortegeschenkjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Knap, knapper, knapst! Schitterend dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Geweldig. Zo een wil ook wel voor dochter (alleen brei ik veel te langzaam).

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mor allé!!!!!
    Kunnen we hem anders niet gezamelijk even inhuren?

    Echt heel tof dat tuinbroekske. Ik zou er zowaar zelf voor willen gaan breien, alleen zijn de mijne daar ook wel echt te groot voor geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw, geweldig! Echt heel knap, wat een geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. jaloerse zucht! hoe mooi, schattig, geweldig, formitastisch,....

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wooow, das echt een leuke tuinbroek zeg. Het heeft echt dat tikkeltje meer, meer, meer, ...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mooi breiwerk en schattig kereltje!
    Ook hier wordt er meestal op de trein gebreid en bij een onverwachte stilstand onderweg of gestoorde seinhuizen wordt nog nauwelijks gevloekt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hij is echt om op te eten!!!!!
    Je bent je naam, ijverig wijf, wel waardig moet ik zeggen, meisje! Amai!

    Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. @Emma en Mona:zeker? 't is nen wilde zunne!

    @Bombilla: dat em eens durft!

    @Jumare: Ik ben ook echt nen tragen breier hoor, maar dan is 't ook properkes dus hoera voor traag breien!

    @Les quatre mères: Jaaaaaa ik ken dat! Vooral op weg naar 't werk :-).

    @Needle work: Als ge hem aankunt?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh, maar zo schattig! Effenaf prachtig! En wat lijkt hij terug zo kleinekes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Respect! Echt heel mooi gebreid, en heel mooi gedragen ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Maar zeg, ZO schattig! Om op te eten! Dat groen staat 'm supergoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. 1. Jij kan zo'n goeie foto's maken!
    2. Jij kan zo'n schone kleren maken!
    3. En ook nog schoon breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Daar moet ik nog eens merci op zeggen! En toegeven dat ik toch zeker een 30-tal foto's moet nemen om er een goeie uit te halen...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. LOL, ik kreeg ooit dezelfde opmerking van een treinconducteur. Schoon salopetteke!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. W A U W !!!! (en meer komt er nu niet uit, want ik ben helemaal sprakeloos)

    BeantwoordenVerwijderen