29 juni 2011

De XY-files. T-shirts, tricot en boordstof

Thor 0

Thor IV

Thor I

Thor II

(Stof: Fragile)

T-shirts IV

T-shirts III

T-shirt Nils

(Dinostof: Znok Design, bij Vermiljoen)
(Paddenstoelenstof: cadeautje van haar)

T-shirts en tricot, ik krijg er geen genoeg van. Zij vloog er ook in en kreeg hier meerdere vragen over. Zo'n vragen kwamen ook al eens mijn kant uitgewaaid dus spraken we af dat daar over geblogd moest worden. Over T-shirts en boordstof en zo.

Een paar dingen maar, daar dacht ik eerst aan. Maar toen zette ik dat tijdens een treinrit op papier en de inkt bleef maar stromen. Meerdere dingen wil ik u dus eigenlijk vertellen. Maar meestal denk ik dat u daar niet echt iets aan hebt, dat u 't ook wel zo weet en mij niet nodig hebt om u te komen vertellen hoe het nu moet of kan. Met boordstof werken bijvoorbeeld. Of hoe je een T-shirt maakt. Of iets over broeken, hemden, enzovoort. Want daar kwam ik ineens bij uit. Een plan om een reeks te schrijven.

Een reeks over jongensspullen, want van die soort lopen er hier bij mij rond. Meisjesmoeders hebben daar ook iets aan, maar er wordt geschreven met het gebrek aan toffe jongenspullen in het achterhoofd. Mijn bedoeling is u in functie van dat mannelijk geweld wat tips te geven, over vanalles en nog wat. Wat er precies allemaal komt, daar ben ik nog niet zo zeker van. De bedoeling is u hier af en toe iets in de reeks aan te bieden. Dat is het plan.

Ik vertel u dingen die ik in de voorbije naaijaren heb geleerd, gehoord, opgevangen, gelezen enzovoort. Dingen die de kleerkast van mijn zonen veel deugd gedaan hebben. En misschien bent u daar dan toch wel iets mee.

Deze keer 'iets' meer over T-shirts, tricot en boordstof. Hou u vast.

Wat?
T-shirts worden gemaakt met rekbare stof. Bij ons heet zoiets 'tricot', bij de Engels- en Franstaligen 'jersey'.

Interlock?
Zie je ergens 'interlock' staan dan gaat het om stretchstof die aan beide zijden dezelfde structuur, hetzelfde uitzicht heeft. Gewone tricot heeft een rechtse en een averechtse kant, interlock dus niet. Die wordt rechts-averechts gebreid. De vikingstof is daar een voorbeeld van.

Waar?
Ik krijg vaak de vraag waar mooie tricot gekocht kan worden.De gewone winkels ontgoochelen daarin meestal wat, maar de onlineshops hebben genoeg in huis. Mijn favorieten: De Stoffenkamer en Bambiblauw. Zij heeft goede ervaringen met Ikasyr en zij met Stoffen van Leuven. Een nieuwe mogelijkheid is een (eigen) design bij Spoonflower laten drukken.

Merknamen?
Heel mooie designer tricot vind je bij onder andere Znok Design en Jofotex. Bij uitverkopen van Fragile zijn er ook vaak mooie en betaalbare zaken te vinden.

Elastische biais?
Eenmaal je de stof in huis hebt, zoek je daar nog boordstof of elastische biais bij. De biais is rekbaar, glanst aan één kant, heeft afgewerkte randjes en één duidelijke vouw. Met de glanzende kant naar binnen vouw je de biais over de tricotstof en stik je alles vast. Je rekt de biais daarbij wat uit zodat de openingen voldoende aansluiten. Die elastische biais vind je moeilijk, maar op het Stoffenspektakel hebben ze altijd een voorraad.

Boordstof?
Zelf werk ik het liefst met boordstof. Sommigen noemen dat ribtricot omdat het om geribbelde tricot gaat. Boordstof wordt rondgebreid en gebruik je voor boordjes van mouwen, truien, enzovoort.

Boordstof

Mijn boordstof koop ik op het Stoffenspektakel of bij Mertens. Op het Stoffenspektakel zoek ik naar boordstof met streepjes. De kwaliteit is er vrij goed. Bij Mertens vind je veel kleurtjes en daar is de boordstof van een hele goede kwaliteit. Goede kwaliteit betekent boordstof die zijn vorm behoudt wanneer hij meerdere malen over hoofdjes getrokken wordt. Neem de stof vast en trek er eens aan. Rekt ze vooral mee in één richting? En vooral, rekt ze niet te veel mee, blijft ze mooi in vorm? Mijn eerste stukken kocht ik bij de Strek in Ledeberg en het werd snel duidelijk waarom die daar zo goedkoop was. Na het stikken met de onderstaande tips zat ik toch nog met een slappe halslijn. Een paar maal over het hoofd en het kwam niet meer goed.

Patronen?
Patronen voor T-shirts, en tout court tricotpatronen voor kinderen, haal ik meestal uit de Ottobre. Een groot aanbod aan patroontjes en ze zitten doorgaans goed in elkaar. Andere bronnen zijn Knippie, Etsy, Made, ..., en mijn lijst jongensspullen. En probeer bij het googelen naar gratis patronen de woorden 'tutorial' en 'jersey'. Daarmee raak je zeker verder.

Bij het overnemen van T-shirt patronen teken ik de naadwaarde er steeds bij op het patroon. T-shirt patronen worden hier meerdere malen boven gehaald. Het is een handigheid wanneer je op de stof geen naadwaarde meer bij moet tekenen.

Tips bij werken met tricot?
  • Wanneer het je eerste keer met tricot is, koop dan geen al te dunne kwaliteit. Die is moeilijker om mee te werken.
  • Gebruik een overlock wanneer dat kan. Tricot verwerken met een overlock gaat een stuk vlotter dan met een gewone naaimachine.
  • Probeer het spelden te beperken, zeker bij dunne stof. Speldjes kunnen de stof snel beschadigen.
  • Gebruik bij het stikken van tricot op een gewone naaimachine daarom een speciale stretchnaald. Die heeft een aangepaste punt die de stof minder beschadigt dan een gewone naald.
  • Gebruik op een gewone naaimachine een stretchsteek. Heeft je machine geen ingestelde steken gebruik dan een heel kleine zigzagsteek (steekbreedte 0.5).
  • Gebruik een tweelingnaald om een rand om te zoomen. Zo'n naald geeft een recht, dubbel en evenwijdig stiksel op de stof terwijl de onderdraad gezigzagd wordt en de rand daardoor de nodige rek behoudt. Met een tweelingnaald gebruik je geen stretch- of zigzagsteek. Je gebruikt de gewone rechte steek.

    Tweelingnaald

  • Strijk iedere naad na het stikken met veel stoom. Tricotnaden worden daar sterker van.
  • Werk je niet met een overlock, zigzag de naden na het stikken dan. In principe rafelt tricot niet zo gemakkelijk uit dus een grove zigzag is genoeg.
  • Stik je voor volwassenen, kies dan een patroonmaat kleiner dan normaal. Soms is het zelfs nodig om twee maten kleiner te nemen, maar omdat dat niet altijd makkelijk in te schatten is, kun je beter één maat kleiner nemen en daarna eventueel nog wat zijnaden innemen.
  • Stik je voor volwassenen, strijk dan naadband op de stiklijnen van de schouderstukken voor je die aan elkaar zet.
Tips bij werken met boordstof?
  • Voor mouwboorden, halsboorden, ... knip je uit de boordstof rechthoeken. De afmetingen van zo'n rechthoek zijn:
    BREEDTE: 2 x de breedte die je wil + 2 cm naadwaarde (1 cm aan elke kant). Stel je wil een mouwboordje dat na afwerking 2 cm breed is zoals hier, dan moet de breedte van je boordstuk 6 cm zijn.
    LENGTE: 3/4 van de omtrek waar het voor dient + 2 cm naadwaarde (1 cm aan elke kant). Stel dat je halslijn 40 cm in omtrek is, dan moet de lengte van je boordstuk 32cm zijn. Met zo'n lengte zorg je voor een aansluitend effect, niet te vast, niet te los.
  • Boordstof kun je, met de afmetingen hier net beschreven, als een band aan een pand of mouw zetten, maar je kan het er ook in biaisvorm aanstikken. Beide gevallen worden in de handleiding hieronder beschreven.
  • Geen zin in het lezen van een handleiding? Let bij het stikken van boordstof dan op de verdeling van de lengte van het stuk. Speld het midden van de aanzetnaad van de boordstof op het midden van de rand waarop gestikt moet worden. Verdeel de twee helften van beide stoffen nog een keer in twee en speld ook die punten vast. Bij het stikken hou je de randen van de stoffen gelijk en trek je zacht aan de boordstof zodat de lengte van de aanzetnaad van de boordstof en de rand van het te stikken stuk stof tussen twee speldjes gelijk is.
T-shirt maken?
Wie graag begeleid wordt bij het maken van een T-shirt vindt hier een fotohandleiding voor het stikken van het patroon nummer 12 uit de Ottobre 3/2010, een T-shirt met raglanmouwen. Ik maak gebruik van een overlock.

Werkt u met de gewone naaimachine dan werkt u op dezelfde manier maar dan stik je de naad (met een tricotnaald) zoals hieronder beschreven en zigzag je die daarna (niet opgenomen als aparte stap).

1+2

1. Het t-shirt patroon bestaat uit minstens 5 onderdelen. De onderboord voegde ik er zelf aan toe. Je kan de onderboord weglaten en het T-shirt met een tweelingnaald omzomen.

2. Zoals hierboven beschreven, nam ik voor de lengte van de zelf toegevoegde onderboord 3/4 van de lengte van de omtrek T-shirtomtrek onderaan.

3+4

3. Maak cirkels van alle stukken boordstof. Leg de rechtse kanten op elkaar. Leg het begin zo dicht mogelijk tegen het overlockmes (of steek de naaimachinenaald met de hand in de eerste steek) zodat de randen mooi overeen komen. Trek bij het stikken zacht aan de boordstof.

4. Hou het einde van het te stikken stuk zo lang mogelijk vast zodat de randen ook op het einde mooi overeen komen.

5+6

5. Strijk alle gestikte naden.

6. Plooi elke cirkel dubbel in de lengte.

7+8

7. Bij het overnemen van de patronen neem je ook de merken over. Die heb je straks nodig om de mouwen correct aan de panden te zetten.

8. Speld de mouwen aan het voorpand vast. Gebruik daarvoor de merktekens. Speld die van voorpand en mouw exact op elkaar. Ik gebruik verder geen speldjes.

9+10

9. Hier zien we de twee mouwen en het voorpand die nu gestikt moeten worden.

10. Leg het begin zo dicht mogelijk tegen het overlockmes (of steek de naaimachinenaald met de hand in de eerste steek) zodat de randen mooi overeen komen. Trek bij het stikken zacht aan de stof. Zorg er voor dat de stof steeds mooi rand aan rand onder de naalden gaat.

11+12

11. Hou het einde van het te stikken stuk zo lang mogelijk vast zodat de randen ook op het einde mooi overeen komen.

12. Hier zie je zo'n einde. Zelfs met vasthouden is er snel een verschil van enkele millimeters te zien.

13+14

13. Strijk elke gestikte naad met veel stoom. Tricotnaden worden zo sterker. Strijk de naden naar één kant toe. Ik strijk ze naar de mouwkanten toe zodat vingertjes er niet aan haperen bij het aankleden.

14. Zet nu het rugpand aan de mouwen vast. Gebruik de tips uit 10. en 11.

15+16

15. Je ziet er al een T-shirt in.

16. Stik nu de zijnaden van de mouwen en de panden in één lijn. Speld de naden op elkaar zodat deze zeker overeenkomen. Gebruik de tips uit 10. en 11.

17+18

17. Je T-shirt ziet er nu zo uit. Tijd voor de boordstof. We beginnen met de mouwboorden.

18. Speld de naad van boordstof en T-shirt op elkaar. Speld de boordstof op de goede kant van de stof.

19+20

19. + 20. Ik maak bij ieder stuk boordstof gebruik van 4 speldjes die het stuk in 4 verdelen. De rand waar de boordstof aan gestikt moet worden verdeel je eveneens in 4 gelijke delen. Die 4 punten in de boordstof en de tricotstof speld je op elkaar. Zo wordt de boordstof (die kleiner in omtrek is) evenredig verdeeld.

21+22

21. Met een overlock start je schuin, met de naaimachine plaats je de naald er gewoon in.

22. Bij het stikken hou je de randen van de stoffen gelijk en trek je zacht aan de boordstof zodat de lengte van de aanzetnaad van de boordstof en de rand van het te stikken stuk stof tussen twee speldjes gelijk is.

23+24

23. Kom je, met een overlock, weer aan het begin van het overlocksel, dan overlock je dat begin een tweetal centimeter terwijl je ervoor zorgt dat het overlocksel net niet tegen je mes komt. Met een naaimachine hecht je gewoon even.

24. Om, met een overlock, te eindigen steek je de naalden in de stof, haal je de persvoet omhoog, trek je alle stof achteruit, persvoet omlaag en stikken tot de stof vanonder de persvoet komt. Je krijgt zo een kort loodrecht stiksel en de draden knip je gewoon af.

25+26

24. +25. Na de mouwboorden, stik je de halsboord vast. Gebruik hiervoor opnieuw stap 18 tot en 24.

27+28

27. +28. Na de halsboord, stik je de onderboord. Gebruik hiervoor opnieuw stap 18 tot en met 24. Die onderboord hoef je niet te doen. Je kan de tricotstof ook gewoon omzomen met een tweelingnaald.

29+30

29. +30. Wanneer je klaar bent ziet je T-shirt er vanbinnen en vanbuiten zo uit!


Wie boordstof liever als biais gebruikt, volgt onderstaande stappen.

a+b

a. Voor je stap 3. uitvoert, overlock je één rand van de boordstof stukken. Je vouwt de cirkels daarna NIET dubbel in de lengte.

b. Stik de boordstof vast zoals beschreven in stap 18 tot en met 24 MAAR je stikt hierbij niet beide randen van de boordstof vast. Je stikt enkel de niet overlockte rand aan het te stikken stuk stof.

c+d

c. Na het stikken en strijken van de gestikte naad vouw je de boordstof naar binnen toe waarbij je de net gestikte naad daaronder vouwt.

d. Met een tweelingnaald doorstik je het geheel. Je krijgt zo een biaiseffect.

e+f

e. Aan de goede kant ziet een tweelingnaaldstiksel er zo uit.

f. Aan de slechte kant ziet dat er zo uit.

Aanvullingen?
Ik weet niet alles. Ik apprecieer tips heel erg en hoop uit deze reeks zelf veel te halen door jullie aanvullingen. Laat u dus maar gaan in de commentaren!

Jullie aanvullingen!
  • Een boventransportvoet op een naaimachine zorgt ervoor dat de bovenste laag stof even snel onder de persvoet gaat als de onderste laag. Zoiets verhelpt problemen met lubberende boordstof (die toch van een goede kwaliteit is). Een filmpje kan je hier bekijken (meteen doorspoelen tot 1:30 als je de voet in werking wil zien). Zo'n voet kun je in combinatie met een tweelingnaald gebruiken. Bedankt Riet en Eloleo!
  • Wie in het Leuvense woont, vindt goede boordstof bij Pauli. Bedankt Riet!
  • Wie in het Engels zoekt naar tricotpatronen en niets vindt met 'jersey' probeert best eens 'knits' of 'knit fabrics'. Bedankt An!
  • Met een tweelingnaald hecht je beter niet. Het zijn nogal fragile naalden en hechten zorgt ervoor dat ze snel breken. Overlap het begin van het stiksel gewoon een paar centimeter en voor de perfecte afwerkers: haal de draadjes naar de achterkant van het werk en leg er een knoopje in. Bedankt de vliegjes en mevrouw Mertens!
  • Engelstalige tips over verschillende soorten 'knits' en naaien met 'knits' vind je hier en hier. Bedankt Sabine!
  • Vergeet op een overlock de stand van differentieelschakelaar niet aan te passen. Bedankt Lila! Normaal staat die op 2 voor katoen. Voor tricot zet je die op N (neutraal) of 1.5. Je stikt best eerst even een proeflapje en golft de rand van je stof nog bij 1.5 dan zet je de schakelaar beter op N.
  • Sigrid vroeg hoe je met een overlock kunt hechten. Wanneer je een naad (bijvoorbeeld zijnaad van een shirt) overlockt dan zul je hett begin en einde van die naad nog verwerken door aan de rand een stuk boordstof te stikken of door om te zomen. Je overstikt dan eigenlijk je begindraden opnieuw. Je zou hier in principe wel eerst een knoopje in je overlockdraadjes kunnen leggen, maar dat lijkt me niet nodig. Bij de boordstofcirkeltjes beschrijf ik hoe je een tweetal centimeter over het begin stikt (wanneer je op 't einde van de cirkel komt) en dan loodrecht afhecht. Daarmee zitten de draden ook voldoende vast. Bij Mertens werd me eens verteld dat een overlock eigenlijk niet kan hechten, maar je wel een truukje kan toepassen dat op hechten lijkt. Wanneer je bij zo'n cirkelstiksel terug bij het begin komt, dan kun je de persvoet opheffen en het stuk overlockdraad dat aan het begin hangt onder de persvoet brengen en naar achter trekken. Persvoet weer naar beneden en daarover stikken. Dat is de truuk, ik pas hem zelf niet toe omdat het mij op die andere manier ook lijkt te lukken.
  • Naadband wordt in de schoudernaden van volwassenen gebruikt. Stik je ergens een V-hals in (en geef je geen borstvoeding) dan kun je in die hals ook naadband verwerken, zo zit die hals netter. Bedankt Ima!
En Mama P. doet u hier uit de doeken hoe u in tricot perfecte knoopsgaten kunt maken.

112 opmerkingen:

  1. Whow! Schitterende uitleg en ik ben helemaal vertederd door die foto's.

    Nog een hele kleine aanvulling misschien: dat doorstikken van de randen dat lukte mij nooit. Ook niet met strech- of tweelingnaald. Dat rekte altijd uit waardoor het ging golven en mijn opening twee keer zo groot werd als bedoeld. Ik kreeg een boventransportvoet (wel een kostelijke zaak) en nu is het probleem van de baan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amai, gij zijt al door den uitleg geraakt! :-) Super, die voet, ik zet dat er nog bij. Merci voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig!!!
    Ik heb er al enkel geprobeerd, maar ik ben nooit tevreden over het resultaat.
    Ik breek ook elke tweelingnaald die ik vastkrijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, en voor de niet-Gentse lezers: boordstof in 't Leuvense vind je in allerlei kleuren bij Pauli.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Emma en Mona: waarom zijt ge dan niet content?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is geweldig! Ik ga vanavond gelijk aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. super!! Kan je bij spoonflower ook tricot laten maken? Ik zag alle mogelijke types katoen maar geen tricot.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @MadebyKK: Ja hoor, de derde optie is er zeker één, de 'interlock knit'.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn fijn zoveel info. Ik moet zeggen dat ik bij de overlock ook wel een stretchnaald gebruik als ik tricot stik. Ze hebben mij wijsgemaakt dat je anders ladders kan krijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super! Ik heb me nog niet aan t-shirtjes durven wagen. Mijn tricotjurkje van in de naailes draag ik zelden, omdat ik er niet tevreden over ben... Spons met boordstof verwerken vond ik dan weer heel goed meevallen.
    Bedankt voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. eindelijk duidelijke boordstofuitleg. super. merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Duizendmaal dank voor je uitleg. Tricot en boordstof zijn nog onontgonnen terrein voor me, maar niet meer voor lang. :-)
    Ik ga je jongensreeks zeker volgen, zoonlief gaat je dankbaar zijn. Hij voelt zich soms wat achtergesteld tegenover zijn zus.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Sharon, de afwerking is niet naar wens bij mij. Ik heb ook gewerkt met slechte boordstof van de markt. Duur en brol. Dat moet je vermijden!
    Jouw jongens zijn trouwens heel fotogeniek!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit is zo handig, ga ik zeker onthouden de volgende keer dat ik met tricot werk. Zeker de uitleg van de boordjes voor de mouwen, hals komt goed van pas want dat lukte me niet goed vorige keer. Merci, Merci, Merci! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Waow! Gij wordt mijn volgende muze... maar eerst bij vermiljoen shoppen en een stretchnaald kopen en een beetje durf uit de kast halen en heel den uitleg eens op mijn gemak lezen.
    O ja, en die mannekes van u zijn ubercute :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Super uitleg, maar ik heb nog een vraagje. Met de overlock mag je toch geen speldjes gebruiken of wel? Hoe doet ge dat dan met uw boorden, driegt gij ze eerst?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Echt de meest informatieve post die hier ooit over geschreven werd. Sinds ik een boventransportvoet kocht, vind ik tricot werkelijk een plezier. En "ohhhhh-en-ahhhh" voor de jongens, wat een stel!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een goede uitleg! Hier kunnen we zeker weer beter mee aan de slag!
    Als je nog meer leuke jongens tricot's zoekt van ZNOK: neem eens een kijkje bij ons in de winkel!
    Binnenkort ook mega leuke jongensstoffen van de scandinavische merken JNY Design en METSOLA.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. @Ann: Geen speldjes onder de OL, idd. Ik haal de speldjes er net uit voor ze onder het mes zouden gaan. Daarom speld ik ook maar punten.

    @Eloleo en Riet: Die boventransportvoet. Das dan voor je gewone machine hé? Wat doet die dan precies of wat was vroeger 't probleem?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Geweldig! Ik kijk al uit naar meer in deze reeks. Een hele duidelijke uitleg! Eén bedenking nog: als je in 't Engels zoekt naar tricot, vind je dat vaak onder 'knits' of 'knit fabrics' i.p.v. jersey. Daarom dat MadebyKK het niet vond, denk ik. De tricot van Spoonflower is trouwens van goede kwaliteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Die zorgt ervoor dat het stof bovenaan even snel onder de naaivoet doorgaat dan onderaan, een beetje zoals de transporteurs onderaan, maar dan vanboven... Hm. Niet zo duidelijk uitgelegd vrees ik. Ik zoek een filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. http://www.youtube.com/watch?v=B7zlUP8ZKUk (Meteen doorspoelen tot 1:30 als je het in werking wil zien.)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Amai dat eerst dat is zo ongeloofelijk mooi, voor meisjes en jongens van toepassing en ik zou het voor mezelf ook heel erg zien zitten, misschien dan toch maar eens mijn ticot angst overwinnen. En je kids die gelukkig model willen zijn maakt het allemaal nog veel mooier!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ge zijt ne schat!!! Dit sla ik op, in mijn koppeke en op de pc. Nu durf ik het denk ik wel aan om ook eens zo'n t-shirtje in elkaar te steken voor onze Lukas. het patroon heb ik al, de tricot is al besteld, zodra die binnen is begin ik eraan! Mercikes!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Aaah, één van de volgende weken gaat die uitleg zo goed van pas komen!! Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Tja, waarom heb ik nu toch vorige week dit t-shirtje gemaakt? Een week wachten had mij wel wat gepeins kunnen besparen.. wat een heerlijke uitleg! En een zalig patroontje want de t-shirt is ideaal van pasvorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. voila, zie! Net voor zo'n honderd euro tricot en boordstof besteld, nadat 'k deze blog las, en nu vol spanning wachten tot ik je handleiding kan gebruiken! Alvast duizend maal bedankt! 't is echt fantastisch uitgelegd! Ge moogt met uw uitleg zeker naast mme zsazsa staan! 't is zelfs nog duidelijker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Amai, dat was al een heel verhaal. En jij hebt nog genoeg voor een hele reeks? Ben benieuwd.

    Ik vond al dat je de mouwen op zo'n vreemde manier aaneen zetten, tot ik zag dat het raglan mouwen zijn. Dat was het enige waar ik door in de war was :)

    Anders: cool, laat maar volgen die andere tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dank dank dank! De vraag was mede van mij, en dit is precies wat ik zocht! Ga dit gewoon bij mijn pinterest zetten. Nogmaals dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Heel goede uitleg! Ik heb nog een vraagje. Ik gebruik ook een overlock bij het werken met tricot. Dit lukt goed, maar bij het begin van het aan elkaar naaien van twee stukken schuift de onderste laag stof sneller door dan de bovenste laag, waardoor er een verschil van meer dan een halve centimeter kan ontstaan. Heb jij enig idee waaraan dit kan liggen? Nu moet ik alles steeds aan elkaar rijgen om dit effect wat te verminderen, maar dat doe ik liever niet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een fijne uitleg! Heb al veel tricot genaaid, maar vond het heel fijn jouw gebruik van de locker erbij te lezen (met name het afhechten, ik stak al die draden met de hand in de naad weg...). Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Misschien nog een extra weetje: met een tweelingnaald mag je niet hechten (dus niet even achteruit bij begin en eind) maar op het eind gewoon even begin overlappen. Waarom weet ik niet maar heb het zo geleerd

    BeantwoordenVerwijderen
  33. oooh wat handig. Bedankt voor het uittypen.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Eindelijk een duidelijke uitleg over het verschil tussen interlock en jersey. Die konden ze me zelfs op het stoffenspektakel niet geven. Jij bent ongetwijfeld de koningin van het tricot/de T-shirts.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Zo'n super uitleg ! Ik heb net deze namiddag tricot gekocht ! Ik studeer zeker eerst nog even verder op je tips vooraleer ik aan de slag ga ! Dikke merci !

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik val in herhaling, maar: merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Wow, wat een schat aan informatie!! En perfecte timing, ik schafte mij vorige week net een overlock aan... Duizend maal dank!!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. @LanderElla: Om dat te vermijden steek ik het begin onder het mesje en hou ik het eind zo lang mogelijk met de vingers op elkaar. Op die manier lukt het bij mij. Probeerde je dat al?

    @de vliegjes: Interessant! En je weet niet waarom? Ik zou het precies ook niet weten. Morgen even navragen in de naaiwinkel!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Mo! Dat eerste met die streepjes en dat geel, zó schattig! Echt super.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Heel interessant! En met veel foto'kes, geweldig!

    Ik vind het gewoon zo slim, hee, om dat biaisboordje aan een kant te overlocken; in de naailes leerden ze me dat ik dat na het naaien moest bijknippen, maar dat gaat van geen kanten mooi recht. Veel properder op jouw manier!

    Heb net eergisteren een "marcelleke" in elkaar gezet voor mijn zoon, maar die biais-tricotrandhjes, dat blijft een probleem - de stof gaat helemaal golven. Nu las ik de uitleg in de Knip er nog eens op na, en daar stond dat je ronde randen (dus mouwgaten en halsboorden) bij rekstoffen daartegen kunt beschermen met naadband - dus dat ga ik zeker eens proberen! Het enige wat ik niet goed snap is dat je op die manier de rek-eigenschap net uit je halsboord weghaalt - en het kopke moet er natuurlijk wel blijven doorheen gaan...? Wat denk jij?

    Toen ik onlangs een pyjama naaide (ook met raglanmouwen) heb ik die naden aan de voorzijde extra in de verf gezet met een sier-stretchsteek (leek een beetje op een reeks smalle driehoekjes, afwisselend met punt naar boven en naar onder). Dat stond heel mooi! (Is normaal gezien iets voor een coverlock, maar ik heb een 2-tal sier-stretchsteken ontdekt op mijn Bernina).

    Ik had daar wel een groot probleem met de spelden, zelfs als ik ze er uit haalde net voor ik er overheen zou naaien, dan trok dat toch altijd een beetje weg en ging mijn naad niet mooi recht. Dus bij de tweede mouw heb ik geen spelden meer gebruikt, maar... Pritt! (was dat nu bij Mme Zsazsa dat ik ooit iets over Naaitruken met Pritt had gelezen, ik weet het niet meer, maar alleszins, het lukte geweldig! Veel mooiere naden :) ) En je wast het er zo uit.

    Een andere tip is dat je alle rekstoffen echt wel eerst moet wassen (en drogen) op de manier dat je dat met het afgewerkte kledingstuk ook wil doen. Jersey kan makkelijk 10% of meer krimpen...!

    In het Engels noemen ze rekstoffen overigens vaak "knits" (en de andere heten dan "wovens").

    Een goeie handleiding in het Engels over verschillen tussen "knits" onderling vind ik deze:
    http://fromanigloo.blogspot.com/2010/08/knit-fabrics-101.html

    En dit is ook wel een leuke over naaien met knits, met veel foto's ook: http://www.patternsbyfiggys.com/2010/05/sewing-with-knits-a-tutorial/ (die stabilizer moet ik eens ne keer proberen...)

    Ten slotte vind ik bij deze Amerikaanse onlineshop ook veel mooie rekstoffen van heel goede kwaliteit (verschillende soorten): http://www.chezami.com/ (klik links op "fabric by the yard")

    Ik kijk al uit naar het vervolg!

    SabineC

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Hele duidelijke uitleg! Ik heb hier al een eeuwigheid mooie tricot liggen om een t-shirtje van te maken. Patroon ligt ook al klaar. Nu alleen nog mooie boordstof vinden. Iemand een idee waar ik dat in de buurt van Sint-Truiden, Hasselt kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Waw Sharon, dit lijstje kwam echt als geroepen! Ik snapte gewoon niet wat jullie juist met boordstof bedoelden, dacht dat die op de rol verkocht werd, maar blijkbaar moet hij dus nog verknipt worden :-)Ik stuur het meteen door naar mijn lief om af te drukken!
    En wat een prachtig, schattig ventje is hij toch, zou je erg kwaad zijn moest ik eens in zijn kaakjes komen nijpen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Oh en ik vroeg mij nog af; verander je iets aan de overlock als je met tricot werkt?

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Waw sha! Ik heb zelf nog geen kleine jongens rondlopen, maar deze reeks ga ik echt met veel veel veel interesse volgen! Zo leuk! En zo goed uitgelegd!
    De tshirt uitleg is alvast geniaal!
    Merci zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Naadband strijk je op de schoudernaden van tricot op uitrekken te vermijden omdat het hele gewicht van je shirt daaraan hangt. In een armsgat is dat niet echt handig vrees ik. Om het golven van tricot te vermijden moet je de instelling van je differentieeltransport (van de overlock) aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  46. @Akire: Ik zou het niet weten. Anders even aan Kathleen van Prutsen.wordpress.com vragen. Zij is van Limburg.

    @Liesel: Hij heeft daar vel/t genoeg dus doe maar :-).

    @Liesel en Sabine: En zoals Lila net schreef verander je de differentieelschakelaar. Normaal staat die op 2 voor katoen. Voor tricot zet ik die op N (neutraal). Je kunt met de overlock wel best altijd eerst een proeflapje stikken. Bij tricotstof die weinig rekt kun je de schakelaar eventueel op 1.5 zetten. Golft de rand toch nog dan zet je die 't best op N.
    Naadband gebruik ik bij kinderen niet Sabine. Enkel bij volwassenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Woehoe! Wat een schat aan informatie.

    En das handig, want ik ben toevallig dit jaar helemaal van het naaien van de t-shirtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  48. dankjewel voor deze duidelijke uitleg. Ik durfde het nog steeds niet aan om een shirt te maken, maar nu moet het toch gaan lukken.
    Nog wel een vraagje; met de lock kun je niet afhechten, hoe zorg je er dan voor dat stiksels niet snel losgaan?
    (Ik heb nog maar net een lock en nog geen les gehad)

    BeantwoordenVerwijderen
  49. @Sigrid: Wanneer je een naad (bijvoorbeeld zijnaad van een shirt) overlockt dan zul je 't begin en einde van die naad nog verwerken door aan de rand een stuk boordstof te stikken of door om te zomen. Je overstikt dan eigenlijk je overlocksel opnieuw. Je zou hier in principe wel eerst eenknoopje in je overlockdraadjes kunnen leggen, maar dat lijkt me niet nodig.
    Bij de boordstofcirkeltjes beschrijf ik hoe je een tweetal centimeter over het begin stikt (wanneer je op 't einde van de cirkel komt)en dan loodrecht afhecht. Daarmee zitten de draden ook voldoende vast.
    In de naaimachinewinkel werd me eens verteld dat een overlock eigenlijk niet kan hechten, maar je wel een truukje kan toepassen dat op hechten lijkt. Wanneer je bij zo'n cirkelstiksel terug bij het begin komt, dan kun je de persvoet opheffen en het stuk overlockdraad dat aan het begin hangt onder de persvoet brengen en naar achter trekken. Persvoet weer naar beneden en daarover stikken. Dat is de truuk, ik pas hem zelf niet toe omdat het mij op die andere manier ook lijkt te lukken.
    Succes met die sjieke aankoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Dankjewel voor de reactie. Ik ga het proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Mamasha en LiLa: bedankt voor jullie reactie.
    Alleen heb ik het probleem niet voor met een overlock (die loopt mooi) maar met stikken met tweelingnaald (jerseybiais vastnaaien aan hals en mouwsgaten jersey-lijfje)... 't Is dan dat het begint te (b)lubberen... Dat uitrekken-terwijl-je-stikt is de boosdoener, denk ik.
    Ik denk dat ik nog wat trial-en-error nodig heb :-)µ

    SabineC

    BeantwoordenVerwijderen
  52. deze sla ik op!
    geweldige foto's ook! het broekske van de oudste vind ik de max, zelfgemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  53. @Nele: Dat broekje komt van bij Jacob (retro-tweedehands winkeltje) in Gent. Staat op mijn lijst van na te maken spullen :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  54. @Anoniem: Dat lubberen van naden met de tweelingnaald is wel vaker een probleem. Ik heb het ook soms, afhankelijk van de soort tricot. Je kan het soms oplossen door de spanning van je machine wat te veranderen (wel goed de oorspronkelijke stand onthouden!). Maar de beste oplossing is die die Riet aangeeft, denk ik: een boventransportvoet. Staat op mijn verlanglijstje, maar is niet zo goedkoop. Stevig stomen na 't stikken kan licht gelubber ook oplossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Vraagjes aan de mensen die een boventransportvoet gebruiken...
    Lukt dat eigenlijk ook voor randen? Of staat die voet dan te scheef (want maar half op de stof)?
    Aangezien jullie dit suggereren voor mijn lubberprobleem bij het aanstikken van jersey biais, vroeg ik mij dat dus af :-)

    En ook: kunt je dan nog een tweelingnaald gebruiken, samen met een boventransportvoet?

    Zo'n ding is nogal kostelijk, vandaar mijn vragen!

    Dikke merci alvast!

    SabineC

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Waaaauw, wat een geweldige post. En dat er nog vele mogen volgen...:)
    De enige tip die ik mogelijk nog zou hebben betreft naadband. Net als jij gebruik ik die alleen voor volwassenen. Ik vind die dan wel handig om te gebruiken bij de hals als je een kleedje met een V-hals maakt. Dan zit die net wat netter. Dit geldt natuurlijk alleen als je het kleedje niet gaat gebruiken tijdens de borstvoedingstijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  57. @An: Zou dat lubberen niet liggen aan de kwaliteit van de tricot? Want ik gebruikte nu die tweelingnaald op zeer goede kwaliteit van bij Pauli en dat zit zo enorm stevig. Vandaar dat ik denk dat het aan de kwaliteit ligt. Zou die boventransportvoet dan niet eerder het probleem van stof die verschuift oplossen?

    BeantwoordenVerwijderen
  58. Ik heb het lubberprobleem ook vooral met dunne tricot, hoewel ik het ook al heb voorgehad met nogal stevige van Michael Miller. Boventransport lost zeker het verschuiven op, maar ik denk toch ook het lubberen. Het golft toch omdat de stof uitgerokken wordt tijdens het transport, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Hmmmm ja, das wel waar denk ik, dan is zo'n voet idd een goed idee. Wat een groep vrouwen samen toch niet allemaal ontdekken hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Ik vind dit echt een geweldig interessante post: jouw stuk, maar ook door alle aanvullingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  61. wat een schitterende tshirtjes! (en modellen uiteraard!).
    Een nieuwe wereld gaat voor mij open bij het lezen van deze post. Niet dat ik er veel van snap (maar wees gerust, dat ligt aan mij, niet aan de uitleg). Ik ga nog proberen ergens tricot te kopen voor de bijeenkomst van de ijverige wijven morgen, want al doende leert men het meest :-). Ik kijk er al naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  62. ik was net bezig met broekskes en ben nog eens komen spieken om me te laten inspireren. Ik heb er al complimenten mee gekregen (ze dachten dat het uit een retrowinkel kwam ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Zoveel nuttige informatie bijeen zeg! Ik moet eerlijk toegeven dat ik er zo op het eerste gezicht niet veel van snap, maar ik heb dan ook nog nooit met tricot of boordstof gewerkt, dus het ligt aan mij. Ik zal het zeker eens proberen.
    Is er iemand die weet waar je ergens in West-Vlaanderen goede boordstof kan vinden? Of online? Leuven en Gent zijn niet zo echt in de buurt, jammer genoeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  64. @Piepow: Al naar Den Beer in Deerlijk geweest? Waar woon je ergens in West-Vlaanderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ja hoor daar ben ik al geweest, dat is niet zo ver hiervandaan - ik woon in Roeselare. Ik wist niet dat ze dat daar hadden, ik heb er dan ook nog nooit naar gezocht. Ik zal daar zeker eens gaan kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  66. @piepow, het wordt me van de leverancier nu al hééééél lang beloofd, boordstof besteld in mooie kleurtjes uit Zweden in april, maar nog steeds niet geleverd! Mijn winkeltje is in Brugge, online als echte winkel. Ik had er nu in 3 kleuren, maar ben er niet zo tevreden over. Enkel de rode en roestbruine zien er vréé goe uit, het blauw rekt teveel precies.

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Koekepeertje, ik zal je winkel in de gaten houden!

    Heeft iemand ervaring met de boordstof van destoffenkraam.nl? Ze hebben er daar in veel kleurtjes, ik vraag me af of de kwaliteit goed is.

    BeantwoordenVerwijderen
  68. @Piepow: Geen ervaring neen, sorry. Maar mocht je 't proberen, laat maar weten of het de moeite is!

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Wow, dit is inderdaad een zeer duidelijk uitleg. Jaja hiermee gaat het lukken!

    Oh en Bambiblauw heeft ook elastische biais met bolletjesmotief online!

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Nog een tip voor de volgers.
    Deze stoffenwinkel vond ik vandaag met super leuke tricots.
    http://www.stoerejongensstoffen.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  71. @Mie en Zibdoes: merciekes! Stoerejongensstoffen is idd een hele toffe nieuwe aanwinst in stoffenland!

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Had eens tijd, heeft het helemaal doorlezen maar durft nog altijd niet. :-) Wat ik me ook afvraag: doet gij echt voor ieder stuk een bijpassende kleur lockgaren op uw machien? Of enkel de twee naaldbobijnen, die rijgen wat makkelijker?

    BeantwoordenVerwijderen
  73. @An: Oh neen hoor, dat zou kostelijk zijn. Ik vind wit bij alles passen dus als ik geen ander bijpassend kleur zitten heb dan gebruik ik 4 bobijnen wit. En komaan, durven, want 't is echt niet moeilijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Ik heb alle reacties gelezen om te zien of ik de eerste ben met dit handig trukje ;-).
    Het is eigenlijk een beetje via Mlle Belle, die het trukje uit de Ottobre ergens haalde.
    Het gaat over het stikken van de boordstof aan de mouw (of in de hals bij een raglan-tshirt) op de biaismanier. In plaats van eerst de mouw dicht te stikken, laat je de naad onderaan (die naar de oksel loopt open en je stikt de boordstof al vast aan de goeie kant van de stof (het stiksel met 1 naald). Dan legt ge de 2 onderkanten van de mouw op elkaar met de slechte kant naar buiten en ge zorgt er ook voor dat uw boordstof naar buiten gevouwen is (die is dus eigenlijk al 1 maal omgevouwen (maar nog niet helemaal tot tegen de binnenkant). Ze steekt dus uit uw mouw. Dan stikt ge de naad van de mouw (en ineens ook de zijnaad van het tshirt) dicht met de overlock (en nu stikt ge dus ook ineens de 2 korte kanten van uw stukse boordstof aan elkaar). Daarna vouwt ge de boordstof verder naar binnen en stikt ge ze vast met de tweelingnaald. Dit zorgt ervoor dat de naad van uw stukje boordstof perfect overloopt in de naad van de mouw (of in het geval van de hals van een raglantshirt loopt de naad van de boordstof door naar 1 van de naden tussen het achterpand en een mouw).
    Ik weet niet of het duidelijk is, maar ik vind het echt heel handig! Ook omdat je dan vrij makkelijk het stukje boordstof gelijk kan verdelen over de lengte van het mouwuiteinde. Als het totaal niet duidelijk is, doe ik het wel eens met foto's. (?)

    BeantwoordenVerwijderen
  75. @Missy N: Inderdaad ook handig! Merciekes voor de aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Wat een prachtige uitleg. Ik woon helaas in Engeland en ik vraag me altijd af - hoe heet die boordstof in het Engels? Heb je daar toevallig een idee van? Ik vind het hier anders echt onvindbaar...

    BeantwoordenVerwijderen
  77. Boordstof wordt rib knit fabric genoemd, of zo heb ik het toch al gevonden.
    Hopelijk ben je hiermee geholpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  78. Prachtig, bedankt. Ga ik direct naar zoeken hoor - ik heb hier twee klein mannen die heel hard t-shirtjes nodig hebben ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  79. Dankjewel voor de deskundige live uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  80. Ik heb het eindelijk gedurfd, met dank aan jouw duidelijke uitleg. Bedankt! En het resultaat - voor mocht je nieuwsgierig zijn - is te zien op

    http://piepow.blogspot.com/2011/11/piepow-vs-tricot-aflevering-3-het-grote.html

    BeantwoordenVerwijderen
  81. Blij dat ik kon helpen! En je rokje staat haar supertof. Wat ik wel van hoor van rokjes is dat ze in de boordstof nog een rekker steken omdat dat snel uitrekt.
    Goeie boordstof online (Koekepeertje, Miss Tiggr, ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  82. yes yes yes, eindelijk heb ik de tricot-Tshitjes angst overwonnen, met deze XY-flies trouw aan mijn zijde, is het een superresultaat! merci merci merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  83. Wat een handige tips! Ik ga zeker nog een poging wagen. Ik had al een t-shirt gemaakt voor mijn zoontje, maar de tricot niet voorgewassen, en het shirt is dus behoorlijk gekrompen. Weet iemand of je bij voorwassen van tricot dit in de wasmachine moet doen of dat een handwasje volstaat? Ik heb een lap van znok die ik niet wil verknoeien.
    En dan ook nog een oproepje, is er misschien iemand die een yard spoonflower tricot met mij wil delen? 27 dollar is niet zo erg als je 'm kunt delen en ik hoef geen 2 dezelfde shirts..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was tricot in de wasmachine op 30° en droog eigenlijk zelfs met de droogkast. Het moet hier snel gaan!

      Hier even geen Spoonflower of iets anders, te veel tricot en te veel stof in de lades momenteel.

      Verwijderen
  84. Super bedankt voor deze toffe tutorial! Ik werd hier op gewezen, en het was precies waarover ik aan het dubben was. Heb nu eindelijk ook mijn eerste ervaringen met tricot en boordstof opgedaan :)

    Binnenkort ook eens publiceren ;)

    O ja, mocht je dit nog zien, of voor de andere lezers, er bestaat zeker geen biais van gewoon tricot, he? Ik heb wel dat stretchband gevonden, ook leuk en handig, en je kunt natuurlijk een reep geknipte tricot gebruiken voor omboorden, maar een bandje met een vouw of zelfs 3 vouwen en afgewerkte kanten zoals gewone biais leek me zon handig...

    BeantwoordenVerwijderen
  85. Wauw, merci voor de uitleg!Ik kijk al uit naar de reeks... Ik zoek trouwens al een hele tijd naar winkels die de Ottobre verkopen (in Gent. Het is altijd maar knippie dat in de rekken ligt, of ik kijk heel erg scheel, dat kan ook. En online bestellen is wel duur met de verzendingskosten.Iemand tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  86. Ha, deze wordt nog goed gelezen en gebruikt! Ook ik heb er veel aan gehad hoor, vooral voor het overwinnen van mijn drempelvrees, maar ook in de praktijk. Mijn dank aan jou daarvoor is groot!!

    Mag ik nog een suggestie toevoegen die ik ondertussen zelf heb ontdekt?

    Bij kleine maatjes en strakke boordjes (fleecetruitje met lange mouwen bijvoorbeeld) vind ik het handig de stof en boord voor het locken aan elkaar te rijgen. Uiteraard terwijl je ze uitrekt. Zo voorkom je tijdens het stikken en het uitrekken dat de laagjes stof ook nog eens van elkaar glijden. Mij al meermaals gebeurd in elk geval en uithalen van locknaad is NIET LEUK ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  87. owwww wat een fantastische uitleg... heb vanmorgen na paar steken mijn nieuwe tweelingnaald gebroken... was ah hechten...
    Ik werk heel graag met jersey maar makkelijk vind ik het niet echt. Deze tips zullen me vast helpen!

    Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
  88. Mooie uitleg en prachtige zonen!
    Een klein vraagje nog.... Ik werk met een oude naaimachine en denk niet dat ik er een tweelingnaald mee kan gebruiken. Zou het lukken met enkel een stretchnaald?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarom zou een tweelingnaald niet lukken? Geen plaats voor twee klosjes? In elk geval zal een stretchnaald ook lukken en dan moet je ervoor zorgen dat je twee evenwijdige rijen stikt en je steekbreedte op 0.5 zet. Anders kan je naad knakken. Het is wel zo dat je dat ziet die steekbreedte en das minder mooi dan een recht stiksel. De tweelingnaald kunnen gebruiken zou dus ideaal zijn.

      Verwijderen
  89. Beste allemaal.Zelf ook al gewerkt met een tweelingnaald maar met rekstof helpt dit me niet . Ook al staat het naaimachine ingesteld op rekstof. Bij het dwarse stiksel breekt mijn stiksel steeds door na het rekken van de boorden.Hoe het jullie lukt zonder probleem is mij een raadsel. Ondertussen heb ik mij een coverlock machine aangekocht en alles gaat vanzelf een extra hulp om boorden en zomen te stikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  90. Beste allemaal, dit laatste is mijn probleem ook. Keurige zoom met een tweelingnaald, maar met het dragen breekt de onderdraad, als de zoom wat rekt. Wie heeft hier een goede tip over?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de superuitleg mamasha!
      Ik zit spijtig genoeg ook met dit probleem... Op de naailes hadden ze me seraflex als onderdraad aangeraden, maar ook die breekt. :-(

      Verwijderen
  91. Bon, ik ga mij er ook 's aan wagen. Wel voor de randjes van een overalleke af te werken, benieuwd hoe dat gaat verlopen. Niet over nadenken en gewoon doen zal de beste optie zijn. Kan ik mijn gevloek nog wat bijschaven ;-)

    Hebt gij aan de schuiverkes op uw overlock geprutst om het transport van uw stof een beetje te regelen? Of staan die hiervoor gewoon op standaard?

    Ziet, ik begin te veel na te denken! Rap die overlock uithalen en gaan met die banaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die staan standaard op ongeveer 5 maar soms moet ik dat wel eens bijregelen. Altijd eerst een testlapje en dan zien of dat nodig is. Veel succes!

      Verwijderen
  92. Wat een duidelijke handleiding zeg! Super dat je het allemaal zo duidelijk in beeld hebt gebracht, nu kan ik aan de slag met mijn stoere jongensstofje! Ik ga even bij je rondkijken wat je nog meer voor leuks op het blog hebt staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  93. Super blij met deze handleiding. Waar heb je het patroon van het gestreepte shirtje vandaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  94. Wat een duidelijke uitleg! Ik heb mijn eerste shirtje af en ben daarbij enorm geholpen door deze uitleg. Tweelingnaald, boordstof, locksteek, stretchnaald erbij en het is allemaal gelukt! Enorm bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  95. Amai ik krijg direct zin om te beginnen
    Fantastische uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  96. Beste mamasha,

    Ik heb dit geprobeerd alleen de stoffen blijven niet goed gelijk liggen waardoor uiteindelijk de locknaad mooi in de boordstof zit maar de twee stoffen niet goed op elkaar (op sommige plekken zelfs gaten). Heb je hier nog een tip voor?

    Groetjes
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  97. Marie Danneels9 november 2013 11:07

    Wat een uitleg, dikke merci ! Sla ik ZEKER op want heb nog nooit met stretch gewerkt; wel reeds een stretchnaald in mijn bezit. Nogmaals bedankt !
    Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  98. Hallo,
    Het staat er wss al ergens tussen hoor, maar uit welke ottobre of welk boekje komt dit patroontje?
    Zou mijn jongentjes ook niet mis staan!
    Dank u!

    BeantwoordenVerwijderen
  99. hey
    kan iemand me helpen door te zeggen wat juist tricot is op spoonflower... er staat bv: performance knit? zou het dat kunnen zijn??

    BeantwoordenVerwijderen
  100. hoi,
    Kan iemand me helpen wat ik moet aanduiden in spoonflower om het motiefje in tricot te bestellen?
    Mijn engelse vertalingen kloppen niet, ik zou dat graag eens proberen?
    Uit alle suggesties hier, kom ik op Performance knit? is dat het juiste?
    Alvast enorm bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neeneen, niet die performance knit bestellen, want dat is keiglanzend en echt niet mooi voor kinderkleding. Heb zelf die fout gemaakt... De goeie is de 'organic cotton interlock knit'.

      Verwijderen
  101. Na zoeken op internet kwam ik op jouw mooie blog terecht met deze erg duidelijke uitleg. Toch heb ik een klein vraagje en misschien kan je me hierbij helpen. Ik heb een jurkje in dun tricot stof. Nu wil ik iets aanpassen maar de naad gaat dan steeds bobbelen (gebruik een enkele naald). Weet jij hoe dit kan en hoe ik dit kan oplossen?
    Groetjes, Liane

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Liane, met een gewone naaivoet op de gewone naaimachien krijg je dit vaak, zeker als het om dunne tricot gaat. Het beste is een boventransportvoet (transporteert moeilijker stoffen gelijkmatig) te gebruiken. Voor sommige machines wel niet het goedkoopste accessoire, maar een enorme aanrader. Ik gebruik het enorm veel. Heb je een overlock dan kun je die misschien gebruiken. Na het stikken eens goed uitstrijken met veel stoom kan ook wel al een beetje helpen. Grtjs!

      Verwijderen
  102. Kan iemand me vertellen op hoeveel ik de draadspanning van mijn overlock moet zetten voor tricot en boordstof tegelijk te overlocken? Voor tricot alleen staat mijn machine op 5,5,3,3. Wanneer ik met deze instellingen tricot+boordstof wil overlocken loopt mijn machine vast. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen